Publikuj idealne zdjęcia w Mediach Społecznościowych

Zdjęcia tworzone z myślą o mediach społecznościowych jak Facebook czy Instagram powinny być przemyślane i kreowane z uwagą. Istnieje kilka aspektów, których trzeba zawsze pilnować, żeby uzyskać zamierzony efekt, co przełoży się bezpośrednio na zainteresowanie publikowaną treścią.

Jak kadrować zdjęcia w mediach społecznościowych?

Kadrując zdjęcie na Instagram musimy trzymać się pewnych reguł, o których będzie poniżej, natomiast Facebook pozwala na większą dowolność formatów i co za tym idzie sposobów kadrowania. Musimy jednak pamiętać, że zdjęcia tego typu, które będą publikowane szerokiemu gronu odbiorców powinny być obrobione w programach dedykowanych do tego celu, jak Photoshop, Lightroom czy alternatywnie Gimp. Stosując surowe zdjęcia z telefonu czy aparatu nie mamy takiej puli możliwości kreacji obrazu. Należy o tym zawsze pamiętać.

W przypadku Instagrama zwracaj uwagę na takie czynniki, jak:

  1. Proporcje: Instagram umożliwia publikowanie zdjęć w proporcjach 1:1, 4:5, 16:9 lub 9:16. Ważne jest, aby dostosować kadrowanie zdjęcia do wybranej proporcji, aby uniknąć przycinania istotnej części zdjęcia.
  2. Znajdź punkt centralny: Przy kadrowaniu zdjęcia skup się na znalezieniu punktu centralnego, który przyciągnie uwagę odbiorcy.
  3. Zastosuj regułę trójpodziału: Reguła ta polega na podzieleniu kadru na trzy równe części w poziomie i pionie, a następnie umieszczeniu obiektu na jednym z punktów przecięcia linii. Dzięki temu uzyskuje się bardziej harmonijne i estetyczne zdjęcie.
  4. Unikaj zbytniego zapełnienia kadru: Ważne jest, aby nie zapełniać kadru zbyt wieloma elementami. Lepiej postawić na prostotę i minimalistyczny styl, który wyeksponuje to co chcesz pokazać priorytetowo.
  5. Używaj różnych perspektyw: Zdjęcia z różnych perspektyw mogą przynieść ciekawe efekty. Zamiast robić zdjęcia zawsze z jednej perspektywy, warto eksperymentować i szukać nowych ujęć.
  6. W ramach jednego konta Instagramowego najczęściej warto stosować jeden styl obróbki zdjęć, dzięki czemu odbiorca widzi spójność naszej treści

Kolorystyka zdjęć na Instagram, Facebook i inne.

Podobnie jak wspomnieliśmy wyżej warto być spójnym w swoich metodach obróbki i doboru barwy tonalnej zdjęcia. Fotografując aparatem używaj plików w formacie .RAW, daje to bardzo duże możliwości obróbki i redukcji prześwietleń czy niedoświetleń na zdjęciach. Jeżeli fotografujesz telefonem, masz możliwość korzystania z aplikacji do obróbki, jak chociażby Lightroom do pobrania w sklepie Play i Appstore. Oprócz funkcji manualnych doboru parametrów zdjęcia, mamy też możliwość skorzystania z trybu auto, który na podstawie algorytmów wbudowanych w aplikację dostosuje parametry zdjęcia za Ciebie. Zwykle program robi to z bardzo dobrym rezultatem.

Można pójść „na łatwiznę” stosując gotowe filtry dostępne w mediach, ale nie jest to rozwiązanie rekomendowane. Ciężko w ten sposób stworzyć swój unikatowy styl.

Jak się wyróżnić zdjęciem?

Istnieje wiele metod, które pozwalają z pozornie błahego obiektu wydobyć nietuzinkowe oblicze oraz przykuć uwagę odbiorcy na dłużej. W obliczu dużej ilości treści, która przewija się przez media społecznościowe każdego dnia, mamy tylko ułamki sekund, żeby zatrzymać kogoś u nas. Jak to zrobić? Spróbuj zastosować poniższe rozwiązania, które chociaż są ogólnie dostępne to jednak wiele osób o nich nie pamięta lub są zbyt leniwi aby skorzystać.

  1. Używaj szczegółowych zbliżeń. Ostre ujęcia z niewielkiej odległości zawsze przyciągają uwagę. W szczególności jeżeli na zdjęciu są obiekty, które wywołują emocje, np. usta, łzy, oczy. Wyobraź sobie czerwone, błyszczące usta lub oko, do którego ktoś zbliża igłę. Łatwo zrozumieć na tych prostych przykładach jaka siła drzemie w takich fotografiach. Oczywiście kluczowe jest tutaj, żeby obraz był naprawdę szczegółowy i wyidealizowany. Najlepiej zrobić takie zdjęcie obiektywem do makrofotografii dysponując stabilizacją obrazu w obiektywie lub aparacie. Jeżeli chcesz zrobić to smartfonem to na pewno jest to wyzwanie i nie obejdzie się bez statywu.
  2. Rozmywanie tła w portretach. O wiele prostsze w użyciu. Wiele telefonów posiada tryb portret jako jeden z predefiniowanych. Możesz używać go zarówno do fotografowanie osób jak i przedmiotów. Pozwala ustalić priorytet patrzenia widza na centrum fotografii i przedstawianego przez Ciebie człowieka lub rzeczy. Skutecznie przykuwa uwagę.
  3. Stosowanie wydłużonego kadrowania. Dzięki wydłużonemu kadrowaniu możemy tworzyć „obrazy świetlne” czyli smugi, które powstają poprzez ruch aparatu i punktowe światło lub ustabilizowanie aparatu i ruch światłem. Mając do dyspozycji nieruchomy model i ruchome, punktowe lub liniowe światło o małym natężeniu możemy tworzyć fotografie artystyczne, które bardzo wyróżniają się na tle innych.
  4. Odbicia w lustrze lub w nieruchomej wodzie. To jednak z bardzo sprawdzonych metod w fotografii portretowej i krajobrazowej. Wywołuje bardzo pozytywne skojarzenia i buduje symetrię obrazu, który widzimy. Zawsze w natłoku innych zdjęć dostrzeżone zostanie taki, na którym widać symetryczne odbicie.

Jakiego używać sprzętu?

W kwestii sprzętu można mnożyć teorie i proponować setki, jeśli nie tysiące rozwiązań. Począwszy od urządzenia podstawowego czy to aparat czy telefon, poprzez dodatki, obiektywy, statywy, monopody, lampy itp. Wszystko zależy od naszego zapotrzebowania, doświadczenia i potrzeb. Jeżeli zaczynasz przygodę z mediami społecznościowymi, a Twoje główne publikacje nie będą dotyczyły fotografii to z powodzeniem zacznij od telefonu. Nowoczesne smartfony to potężne narzędzia, które w zdecydowanej większości zdadzą egzamin o wiele lepiej niż aparaty ze względu na swoją mobilność i szybkość użycia oraz łatwość publikacji.

Jeśli chcesz się skupić na fotografii jako głównej materii swojej działalności to na pewno jesteś już w stanie samemu skompletować swój zestaw sprzętu. Konfiguracja będzie stricte zależna od rodzaju działalności fotograficznej. Niemniej jednak jeśli masz skromny budżet to też polecamy zacząć od smartfona bo na pewno dobry, topowy model będzie w stanie zaoferować więcej niż tanie body i tanie obiektywy. Mówimy tutaj oczywiście o fotografii w kontekście social mediów.

Jeżeli zainteresował Cię nasz artykuł to zapraszamy do zapisania się na nasz newsletter, otrzymasz od nas darmowy fragment ebooka o fotografowaniu smartfonem.